Koliko ljudi u Topoli gube što ne prodaju na „Oplenačkoj berbi“?

Ovogodišnja 57 po redu „Oplenačka berba“ proći će bez izlagača- odnosno bez onih koji su je i činili svih ovih decenija svojim tezgama sa grožđem, širom, vinom… To je odluka Kriznog štaba Vlade Republike Srbije, kako bi se sprečilo širenje korona virusa, jer je procena da je manifestacija koju je prošle godine posetilo oko 200 hiljada gostiju potencijalna epidemiološka bomba.

Sa tim se ne slažu Topolci.

Da li je država pogodila ovog puta sa odlaganjem? Oplenačka berba 

-Palma u Jagodini je pravio vašar i nikom ništa. Nit je šta „eksplodiralo“, nit mu je bilo ko šta rekao. Malo se pričalo po novinama i to je to. Ovde je pre neki dan održan koncert Ane Bekute, čovek do čoveka. I opet nikome ništa. Kad seljak treba da zaradi koju crkavicu e onda se digne i kuso i repato- u očaju nam priča Mira iz ovdašnjeg sela Belosavci koja je na Berbi prodavala vunene džempere, čarape i rukavice.

Otprilike to je i mišljenje većine.

„Da se htelo, moglo se“… kažu u varošici pod Oplencom.

Opšte je poznato da poljoprivrednici iz okolnih sela prodajom grožđa zarade onoliko koliko im je otprilike potrebno i za tromesečni život. I pored preskupog zakupa mesta i tezgi od strane opštine, poslednjih godina broj posetilaca iz Beograda, Kragujevca i drugih gradova donosio je velike promete. Tako da je i opština bila sita i izlagači na broju.

Bojana Radovanović na berbi prošle godine

-Zaradi se. Nije baš toliko kao što se priča, ali svi koji dođu da izlože svoje proizvode iz okolnih sela imaju jednu veliku priliku da zarade. U zavisnosti od strandarda i potreba može da se preživi neko vreme – kaže nam Bojana Radovanović iz ovdašnjeg sela Vlakča, koja godinama sa suprugom prodaje svoje proizvode preko puta „NIS-ove“ pumpe na ulazu u Topolu.

Prema mišljenju Dragana Jovanovića, proizvođača iz sela Zagorica kod Topole neizlaganjem na berbi gube svi koji su posredno ili neposredno bili vezani za manifestaciju.  Najveći „gubitnici“ su sama opština i ugostitelji.

-Opština je ostvarivala značaj deo prihoda od iznajmljivanja tezgi, parkinga, tu je i ogroman marketing koji se tokom cele godine odražavao na turističku posetu Topole- kaže Jovanović. Sa druge strane, ugostitelji iz ove varošice u danima berbe imali su veliki broj gostiju.

Sa ranijih „berbi“…

-U nekim objektima proda se hrane koliko se ne prihoduje za šest meseci. Mora se imati u vidu da su tu ogromne količine mesa, povrća, mlečnih proizvoda i drugih potrepština koje se nabavljaju u seoskim domaćinstvima. Jagnjetina i „svadbarski kupus“ su postali zaštitni znak berbe. Radi se o desetinama tona- kaže Jovanović.

Ekonomisti sa kojima smo pričali kažu da je nemoguće tačno utvrditi koliko se novca potroši u Topoli tokom višednevne manifestacije, koja je „stala“ rame u rame sa najposećenijim festivalima u Srbiji. Neke procene kažu da se ukupan prihod u ovim danima kreće i preko milion i po evra!

ucentar.rs



foto galerija: Oplenačka berba 2018 i 2019



 

 

 

 

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.