Na današnji dan „penzionisan“ KONKORD!

Na današnji dan, 24. oktobra 1912. pobedom Prve armije Srpske vojske pod komandom regenta Aleksandra Karađorđevića nad turskom Vardarskom armijom Zeki paše, završena Kumanovska bitka u Prvom balkanskom ratu.
Krahom njujorške berze 1929. počela najveća svetska ekonomska kriza. Dan je ostao zabeležen kao „crni četvrtak“.
Dve godine kasnije Al Kapone osuđen na 11 godina zatvora zbog utaje poreza. Kazna od 50 hiljada dolara i naplata 215 hiljada utajenog poreza bila je najviša do tada izrečena kazna u SAD.
Svim Jevrejima u nacističkoj Nemačkoj 1939. godine naređeno nošenje Davidove zvezde na rukavu.
Mađarska, 1956. okupirana od strane Sovjetskog saveza.
U komunističkoj Poljskoj 1980. legalizovan nezavisni sindikat „Solidarnošć“ kasnijeg predsednika te zemlje i nobelovca Leha Valense.
U seriji mafijaških obračuna u Beogradu, 1997. ubijen visoki funkcioner JUL-a, stranke zloglasne supruge poslednjeg komunističkog diktatora Slobodana Miloševića, Zoran Todorović Kundak.
Istog dana 2000. formirana prelazna tehnička vlada Srbije čiji je zadatak bio vođenje državnih poslova do parlamentarnih izbora 23. decembra. Vlada je formirana od kadrova Demokratske opozicije Srbije, SPO i SPS.
Poslednji let supersoničnog putničkog aviona Konkord obavljen je na ovaj dan 2003. godine.Zanimljivo je da su se u isto vreme Amerika i Sovjetski savez utrkivali ko će pre da napravi svoj supersonični avion. Američki „boing 2707“ nikada nije poleteo, dok je sovjetski „tupoljev tu144“ obavio nekoliko probnih letova nakon kojih su, iz bezbednosnih razloga, odustali od njegove proizvodnje.

Deo dogovora između Francuske i Engleske bio je da se „konkord“ pravi u obe države.

Ono što je ovaj avion činilo toliko posebnim su svakako motori, koji su stvarali potisak od 38.000 kilograma, zatim „delta“ krila i naravno oborivi „kljun“ koji je pilotima obezbeđivao bolju vidljivost.

Dana 2. marta 1967. „konkord“ je prvi put u francuskom gradu Tuluzu predstavljen javnosti. Elegantna metalna ptica je momentalno osvojila publiku.

Prvi komercijalni let je obavio 21. januara 1976. godine. Za kratko vreme, više od deset avio kompanija poželelo da u svojoj floti ima avion za kojim je ceo svet ludeo.

Proizvedeno je ukupno 4 prototipa i samo 16 serijskih primeraka. Samim time ovaj tip aviona su u svojoj floti imale samo dve kompanije, Er Frans i Britiš ervejz.

Prosečna brzina kojom se konkord kretao je bila oko 2500 kilometara na čas. Takođe, specifično za supersonične avione, Konkord je leteo na visini od 55.000 stopa ili 21.000 metara.

Međutim, „konkord“ se ubrzo našao na udaru kritika. Buka koju je proizvodio jednostavno je bila nepodnošljiva. Njegova upotreba je morala da se svede na minimum.

Jedina nesreća ovog tipa aviona bila je 25. jula 2000. kada se Er Fransov avion prilikom poletanja sa aerodroma Šarl de Gol u Parizu zapalio i srušio na obližnji hotel. Uzrok nesreće je bio komad metala na pisti otpao od aviona koji je prethodno sleteo. Metal je probušio gume na avionu a parčići guma su probušili rezervoare iz kojih je procurilo gorivo i zapalilo se.

Avion je povučen iz saobraćaja na današnji dan 2003. a poslednji let uopšte bio je 26. novembra iste godine.



ucentar.rs

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.