Connect with us
admiralskeigre

Reportaža

žive u centru Kragujevca- a ujedaju ih pacovi.. 19 porodica u „Koloniji“ živi u paklu!

Published

on

Projekat zamene stambenog prostora po sistemu kvadrat za kvadrat u kragujevačkom naselju Stara radnička kolonija od samog početka bio je predmet mnogih spekulacija. Naselje drvenih i zidanih baraka, nastalo iz ratne reperacija 1929. više ne postoji, a ogromna većina „Kolonaca“ danas živi u modernim stanovima u neposrednoj blizini. Svi koji su u ranijoj fazi otkupili barake i bili uknjiženi u Katasrtu, danas su vlasnici stanova koje su od lokalne samouprave dobili u zameni po kriterijumu kvadrat barake za kvadrat novogradnje. U ulicama Laze Marinkovića i Prvoslava Stojanovića postoje još dve barake i „kula“ koje nisu porušene, a u njima živi 19 porodica u potpuno nehumanim uslovima. Gradski oci i republika međusobno prebacuju odgovornost jer su preostali objekti pod zaštitom države pa je nemoguće upodobiti ih za život dostojan čoveka. Vladimir Dobi, bivši član gradskog veća zadužen za investicije i upravljanje projektima u decembru prošle godine posetio je žitelje  ovog sumornog kvarta i najavio da bi grad mogao da uđe u rušenje objekata i raseljavanje njihovih vlasnika. Tada se čulo da je isključen model kvadrat za kvadrat te da je moguće učešće grada 50 procenata od vrednosti stambene jedinice. Danas se govori da je taj procenat pao na 30 odsto.
„Znamo kako se ranije radilo, kvadrat za kvadrat. Po kom osnovu i ko je naše porodice proglasio građanima drugog reda? Odakle meni 70 posto da učestvujem u kupovini novog stana ako dođe do raseljavanja? Barake koje su porušene pre par meseci zamenjene su po starom principu, zašto smo mi diskriminisani“?, pita se Miloš Laban koji živi u jednoj od baraka sa svojom porodicom. Kaže da su iz Gradske uprave tražili da se svi vlasnici „upišu u katastar“ i da pripreme drugu dokumentaciju. Rok za ove radnje bio je 15. decembar prošle godine.
„Od tada nam se niko više nije javio, a koliko znam Dobi je podneo ostavku. Ovde je nemoguće živeti, sve se raspada, kanalizacija, struja, zidovi, plafoni… Ipak ne možemo da prihvatimo nove uslove jer jednostavno nemamo para za to. Dosta toga bih mogao sam da popravim ali ove ruševine su pod zaštitom države i nikakvi radovi nisu dozvoljeni“, zaključuje Laban i dodaje da je neverovatno da plaća istu visinu poreza kao i komšije prekoputa koji žive u Smolvilu jer se i tamošnji moderni stanovi i polusrušene drvene barake nalaze u takozvanoj „A zoni“.
Milka Vasiljević iz susednog stana kaže da je ujeo pacov. Povreda je bila ozbiljna, zahtevala je detaljne analize.
„Pacova su odneli za Beograd na neki institut da provere da li je nečim zaražen. I sada osećam strah i ne mogu da se oporavim od tog šoka jer su pacovi ovde svakodnevica. Naravno da želim da se odselilim odavde ali ako traže učešće od 50 ili 70 posto, to je jednostavno nemoguće. Moram da ostanem ovde, makar me pacovi pojeli“, žali se ova penzionerska koja u baraci živi duže od četrdeset godina.
I Daliborka Dakić pre nekoliko nedelja doživela je da je ujede pacov.
„Bila sam u dnevnom boravku. Prestravila sam se kad sam ga videla i mahinalno pokušala da ga odgurne rukom kad me je zgrabio za prst. Nekako sam drugom rukom uspela da ga zbacim. Sve bih učinila da ova agonija prođe i da i nas rasele kao što su raselili celu Koloniju. Za nas međutim ne važe isti aršini. Mi niti smo carski niti spahijski. Ima praznih stanova, mogu da nas pomere iz ovog čemera ali jednostavno neće“, zaključuje ova penzionerka pitajući se „Da li smo kažnjeni i ako jesmo, kada i da li ističe ta kazna“. Dodaje da se se u polusrušeni objekat u neposrednoj blizini na divlje uselila trojica muškaraca. „Tamo nema struje ni vode. Nuždu vrše maltene svuda okolo. Pored svega ovde je i smrad postao nepodnošljiv“, kaže ona.
Za svih devetnaest porodica koje žive u ovim nehumanim uslovima, pored problema sa pacovima, prljavštinom, dotrajalim instalacijama i šta još sve ne, zajedničko je i to da, kako kažu, „ne pristaju na ulogu građana drugog reda“.

ucentar.rs  foto: ucentar
!!! Zapratite nas i na FB  najnovije vesti,
događaji i afere iz Kragujevca i Šumadije na FB UCENTAR
skinite našu aplikaciju ANDROID

Continue Reading
6 Comments

6 Comments

  1. Bendzo Kazui

    01/04/2021 at 8:56 pm

    Nije vam valjao Verko ovi kumovi su vam bolji.

    • Gole KG

      02/04/2021 at 5:48 am

      bravo

    • Sve je jasno

      02/04/2021 at 5:47 pm

      Pa on je i zakuvao jer je različito kategorizovao barake.
      Verko beše iz Kolonije? Verko beše živeo u barakama?

  2. Daca kolonija

    02/04/2021 at 6:52 am

    Jedino je Dobi iskreno pokušavao da nam pomogne i ulivao nadu svojim entuzijazmom i energijom da problem konačno može da bude rešen. Njemu smo verovali. Da nije bilo njega da svaki dan ne obilazi gradilište u Voje Radića, Erdoglija bi i dalje ostala nezavršena i sa azbestnim cevima

    • Molim objašnjenje

      02/04/2021 at 5:43 pm

      Pa zašto ste ga onda mazali u komentarima ovde do pre neki mesec? Momak krenuo da radi, davao sve od sebe da rešava jedan za drugim nagomilane probleme, a onda ste se digli svi jer je tobož bio grešan u mladosti. A i da jeste, nije nikog ubio.

  3. Ne volim nijedne, ali cenim pravedne

    02/04/2021 at 4:13 pm

    Treba na RTS-u u udarnom terminu da se prikaže snimljeni prilog o ovome , da se pohvali gradska uprava za ovakvo bahato ponašanje. Sramota. Niti ljudi smeju da sređuju barake jer su pod zaštitim spomenika niti mogu da prodaju, niti mogu da dobiju stanove u zamenu po stvarnoj vrednosti. E sad , kako se zove investitor koji ovo eto ipak može da ruši i zida nove objekte? Taj što može uredbom da menja zakon. Sve javno imenovati. SRAMOTA!

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

aktuelno

Od Svetog Ilije sunce sve milije- danas deci mažite obraze medom!

Published

on

Danas, 2.avgusta Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici slave Ilindan, dan posvećen Svetom Iliji, čuvaru od oluja, gromova i vatre.
Kad na Svetog Iliju grmi i udaraju gromovi, veruje se da svetac gađa đavole pa se ne valja krstiti. Veruje se i da valja prepoznati mesto gde je udario grom jer se tu krije nečastivi. 
Po predanju, na Svetog Iliju prepodne je leto, popodne jesen. Nakon ovog dana više se ne kupa u rekama.
Sveti Ilija Gromovnik, kako ga još zovu u narodu, pada u najsitnije i najtoplije dane u godini, a običaj je da se na njegov praznik me radi u polju kako se ne bi navukao gnev svetitelja. Po jednom od narodnih običaja tri dana pre i tri dana posle Ilindan ne peru se rublje. 
Narodna izreka kaže „od Svetog Ilije sunce sve milije“. 
Na ovaj dan, veruje se, valja jesti med da bi se sačuvalo zdravlje, a majke deci medom mažu obraze kako bi tokom godine bila vesela. 
Narod se Svetom Iliji moli da „otkloni pravedno gnev Božji i izbavi sve gradove i sela naša od suše i gladi, od strašnih bura, od napada neprijatelja i međusobne borbe“.


ucentar.rs

Continue Reading

fokus

Braćo Srbi srećan Vam VIDOVDAN!

Published

on

„Ja ne odlučujem prema tome kolika sila mi preti već po tome koliku svetinju branim“- reči su Kneza Lazara koje je izgovorio pred Kosovski boj na današnji dan 1389.godine. Mnogi Srbi su to, izgleda zaboravili.

I da pomenemo i čuvenu i najstariju srpsku kletvu u vremenu kada se opet odlučuje o sudbini Kosova i Metohije…

“Ko je Srbin i srpskoga roda,
I od srpske krvi i kolena,
A ne doš’o na boj na Kosovo:
Ne imao od srca poroda,
Ni muškoga, ni devojačkoga!
Od ruke mu ništa ne rodilo,
Rujno vino, ni šenica bela!
Rđom kap’o, dok mu je kolena!”

Inače, Vidovdan je nepokretni verski praznik koga praznuju Srpska pravoslavna crkva (15. juna po julijanskom kalendaru, 28. jun po gregorijanskom) i Bugarska pravoslavna crkva i jedan je od najvećih srpskih praznika. Kod Srba je poznat pod nazivom Vidovdan, a kod Bugara Vidovden ili Vidov den.

Značaj Vidovdana za srpski narod proističe iz istorijskih događaja koji su vezani za taj datum. Od svih je najznačajniji Kosovski boj, pogibija kneza Lazara (1371—1389) i tzv. propast Srpskog carstva, pa se tog dana, pored svetog Amosa, od početka 20. veka slavi i crkveni praznik Svetog velikomučenika kneza Lazara i svetih srpskih mučenika.
Praznik je posvećen Caru Lazaru, jednom od srpskih velikana koji su vladali srpskim carstvom nakon smrti Dušana Silnog.

Nakon smrti cara Uroša, patrijarh Jefrem je tadašnjeg kneza Lazara, krunisao za srpskog cara. Lazar je slao izaslanstvo u Carigrad sa monahom Isaijom i molio se da se skine anatema sa srpskog naroda. 28. juna 1389. godine posle bitke na Kosovu, pobede srpske vojske i smrti sultana Murata, veliki deo turske vojske je krenuo u povlačenje, ali nekolicina se nije potpuno povukla i oni su kasnije u toku dana izvršili zasedu na cara Lazara i njegovo obezbeđenje i uspeli su da ga ubiju. Njegovo telo preneto je i sahranjeno u manastiru Ravanica kod Ćuprije.

Kada je počela seoba Srba, narod je njegove svete mošti sklonio i preselio u manastir Ravanicu na Fruškoj gori. Za vreme Drugog svetskog rata, 1942. godine, njegovo telo preneto je u Beograd, gde je počivao sve do 1988. godine kada je prenet u manastir Gračanicu na Kosovu. Odatle je 1989. godine, preneto u Lazarevu zadužbinu manastira Ravanicu, nadomak Ćuprije, gde i danas počiva.

Sagradio je mnoge crkve i manastire. Najpoznatiji su Ravanica i Lazarica. Takođe, obnovio je i manastire Hilandar i Gornjak, a bio je i ktitor ruskog manastira Pantelejmona.

Vidovdan je nepokretni verski praznik koga praznuju Srpska pravoslavna crkva (15. juna po julijanskom kalendaru, 28. jun po gregorijanskom) i Bugarska pravoslavna crkva i jedan je od najvećih srpskih praznika. Kod Srba je poznat pod nazivom Vidovdan, a kod Bugara Vidovden ili Vidov den.

Značaj Vidovdana za srpski narod proističe iz istorijskih događaja koji su vezani za taj datum. Od svih je najznačajniji Kosovski boj, pogibija kneza Lazara (1371—1389) i tzv. propast Srpskog carstva, pa se tog dana, pored svetog Amosa, od početka 20. veka slavi i crkveni praznik Svetog velikomučenika kneza Lazara i svetih srpskih mučenika.
Praznik je posvećen Caru Lazaru, jednom od srpskih velikana koji su vladali srpskim carstvom nakon smrti Dušana Silnog.

Nakon smrti cara Uroša, patrijarh Jefrem je tadašnjeg kneza Lazara, krunisao za srpskog cara. Lazar je slao izaslanstvo u Carigrad sa monahom Isaijom i molio se da se skine anatema sa srpskog naroda. 28. juna 1389. godine posle bitke na Kosovu, pobede srpske vojske i smrti sultana Murata, veliki deo turske vojske je krenuo u povlačenje, ali nekolicina se nije potpuno povukla i oni su kasnije u toku dana izvršili zasedu na cara Lazara i njegovo obezbeđenje i uspeli su da ga ubiju. Njegovo telo preneto je i sahranjeno u manastiru Ravanica kod Ćuprije. https://www.crkvenikalendar.com/datum-2018-6-28

Kada je počela seoba Srba, narod je njegove svete mošti sklonio i preselio u manastir Ravanicu na Fruškoj gori. Za vreme Drugog svetskog rata, 1942. godine, njegovo telo preneto je u Beograd, gde je počivao sve do 1988. godine kada je prenet u manastir Gračanicu na Kosovu. Odatle je 1989. godine, preneto u Lazarevu zadužbinu manastira Ravanicu, nadomak Ćuprije, gde i danas počiva.

Sagradio je mnoge crkve i manastire. Najpoznatiji su Ravanica i Lazarica. Takođe, obnovio je i manastire Hilandar i Gornjak, a bio je i ktitor ruskog manastira Pantelejmona.

 

 

Continue Reading

fokus

Dragan Jovović uspešno osvojio Kala Patar i Everest Base Camp:Zavijorila se zastava restorana „Biblioteka kod Milutina“

Published

on

By

Naš sugrađanin Dragan Jovović uspešno je završio izazovnu ekspediciju i stigao do dva važna planinska cilja – Kala Patar i Everest Base Camp.

Kao deo svoje ekspedicije, Jovović je prvo osvojio vrh Kala Patar, poznat po spektakularnom pogledu na Everest i okolne himalajske vrhove. Kala Patar, sa visinom od 5.545 metara, predstavlja jednu od najpopularnijih tačaka za planinare koji žele da vide Everest izbliza.

Nakon uspešnog uspona na Kala Patar, Jovović je nastavio svoj put ka Everest Base Campu, koji se nalazi na visini od 5.364 metra. Everest Base Camp je polazna tačka za mnoge planinare koji se spremaju za osvajanje najvišeg vrha na svetu, Mount Everesta. Uspeh u dolasku do ovog kampa je veliki podvig za svakog planinara zbog izazovnih uslova i velike nadmorske visine.

Jovović nije bio sam u ovoj ekspediciji. Sa njim su bili i dr Milan Colic estetski hirurg, Aleksandar Rodić iz Beograda, Ivana Bilan iz Zagreba i lokalni vodič Plumba Serpas iz Nepala.

Jovovićeva ekspedicija je nosila sa sobom simbol domaće kulinarske tradicije – zastavu legendarnog restorana „Biblioteka kod Milutina„. Ideja da se zastava restorana postavi na ovim visinama ,  je imala dublje značenje.

 Namera je  bila, da se  pokaže  ponos i ljubav prema našoj kulturi i tradiciji čak i na najudaljenijim mestima na planeti.

Ovaj poduhvat ne samo da je privukao pažnju medija, već je postao inspiracija mnogima da razmišljaju o kulturnom nasleđu na globalnom nivou. Ovaj gest takođe simbolizuje hrabrost i odlučnost da se tradicija i identitet ne zaborave, čak ni na najnepristupačnijim mestima na Zemlji.

Jovovićeva ekspedicija osvojila je vrhove, ali je takođe otvorila nova poglavlja u svetu avanture i kulture, dok je restoran „Biblioteka kod Milutina“ sada deo priče koja se pamti na najvišim vrhovima sveta.

Continue Reading

Najpopularnije