U okviru posete Kragujevcu ambasador Izraela Jahel Vilan, u pratnji gradonačelnika Nikole Dašića i predsednika Skupštine grada Miroslava Petrašinovića posetio je MIND park. MIND park je jedan od najsavremenijih i najvećih industrijskih parkova u ovom delu Evrope prostire se na 160 hektara. MIND park Vlada Srbije prepoznala je kao projekat od nacionalnog značaja 2018. godine, kada je i počela njegova gradnja.
-Domaće kompanije su snaga svake zemlje i zbog toga je pružena ozbiljna podrška države, ali i grada Kragujevca prilikom realizacije ovog projekta, istakao je gradonačelnik Nikola Dašić. MIND park jeste nešto što obogaćuje ponudu grada Kragujevca. To je definitivno naša komparativna prednost u odnosu na druge gradove. Industrija je ono što Kragujevac čini onim što jeste. Kragujevac u kome se nalazi i prvi industrijski objekat na Balkanu, jeste rodno mesto srpske industrije. Ta naša istorija i naše firme koje sada čine Kragujevac industrijskim gigantom otvaraju budućnost za naš grad.
Jedan od vidova podrške je i izgradnja nove železničke pruge Sobovica – Lužnice – Krak Batočina u Kragujevcu. Ovaj kapitalni projekat pokrenula je Vlada Srbije uz podršku Kabineta predsednika Republike, u koordinaciji Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, a uz podršku grada Kragujevca. Železnička veza sa svetom u dužini od blizu 14 km, predstavljaće značajan koridor za realizaciju i razvoj novih radnih zona, a ne samo MIND parka.
Pored teretnog na toj trasi odvijaće se i putnički saobraćaj, a kada se stvore okolnosti uključićemo i transport zaposlenih, istakao je Dašić. Mi ćemo možda sutra biti u mogućnosti da trasnportujemo zaposlene od Dragobraće ka ovoj industrijskoj zoni ukoliko se ona naravno, a verujemo da hoće, bude se razvijala i rasla paralelno kao i Kragujevac. To je veliki i značajan projekat za transport s obzirom na to da se ovde odvija ozbiljna industrija proivodnje šasija vagona. Takođe, u okviru tog projekta je i test pruga, a pored MIND parka koristiće je i Simens. To je zaista jedan veliki razvojni projekat koji je država prepoznala. Zahvaljujem se Vladi Srbije i predsedniku države, jer Kragujevac ponovo raste – poručio je Dašić.
Zaista mi je drago što sam ovde. Impresioniran sam. Sada sam se uverio zašto MIND park zovu industrijsko čudo u srcu Šumadije, kazao je ambasador Izraela Jahel Vilan. Danas smo ovde videli tešku industriju koja je osnova industrije Izraela. Ali, takođe i druga industrija po snazi i veličini u Izraelu jeste IT industrija i smatramo da ćemo u okviru toga imati prostora za saradnju i zajednički interes. IT sektor jedan je od generatora razvoja i biće ključni sektor za saradnju Izraela i Srbije.
Bila nam je čast da pokažemo šta smo uspeli da uradimo u prethodne tri godine, rekao je Darko Đorić izvršni direktor MIND grupe, zahvaljujući se ambasadoru Izraela i gradonačelniku koji su danas posetili MIND park.
Na 160 hektara trenutno je izgrađeno 55.000 kvadratnih metara, što proizvodnog što poslovnog prostora. Pored kompanija MIND grupe, u MIND parku posluju nemačka kompanija Simens gde se radi montaža kompletnih vagona za evropsko tržište – gradove Nirnberg, Minhen i Bremen. Tu je i austrijski Autolift koji radi specijalnu opremu za podizanje u šinskoj industriji, zatim španski KAF koji je takođe proizvođač vozova ovde prisutan sa svojim remontnim centrom. U perspektivi MIND park je zamišljen kao jedan centar kompetencija za industriju šinskih vozila, razvoj novih tehnologija, aerospejs , IT i sve ono što prati jedan moderan industrijski park koji ide u pravcu usvajanja i osvajanja novih tehnologija u oblasti obrade metala i primene novih materijala u oblasti zavarivanja. U okviru MIND parka postoji i kompanija Milanović tretman voda koja se intenzivno bavi razvojem u oblasti zaštite životne sredine i tretmana otpadnih voda, vode za piće i pripremu voda u industriji.
Naš cilj, rekao je Đorić, jeste da ovaj projekat koji je počeo 2017. godine do 2025. bude završen, popunjen modernim logističkim terminalom, proizvodnjom kompletnih vozila kada je u pitanju šinska industrija, ali i razvoj u oblasti edukacije mladih mladih ljudi. U MIND parku zajedno sa Simensom, Autoliftom i ostalim partnerima trenutno radi više od 1.500 ljudi. U zavisnosti od toga ko će u perspektivi biti partneri MIND parka, taj broj može da bude daleko veći, kazao je Darko Đorić.
Za rad platforme Budi deo plana, grad Kragujevac je na konkursu Seoul Smart City Prize osvojio treće mesto u kategoriji Human-CentriCity. Reč je o nagradi koju su ustanovile Svetska organizacija pametnih gradova (WeGO) i Vlada grada Seula sa ciljem da promovišu inovativan ali inkluzivni model pametnog grada koji brine o ugroženim grupama u eri industrije 4.0, jer veruju da pametni grad treba da se definiše i meri prema tome koliko je usmeren ka ljudima i tehnologiji, a ne samo prema napretku tehnologije.
Nagrada se dodeljuje u dve kategorije Tech-InnovaCity i Human-CentriCity, a grad Kragujevac je konkurisao sa projektom “Glas građana u urbanističkom planiranju” za platformu “Budi deo plana”, koji je realizovan zajedno sa NALED-om uz podršku Geografskog fakulteta u Beogradu. Na konkurs Seoul Smart City Prize pristiglo je 280 prijava iz celog sveta a nagradu je u ime grada Kragujevca, primio zamenik gradonačelnika Dejan Ružić.
Platforma “Budi deo plana” omogućava građanima koji se registruju, da putem imejla, SMS-a ili vajber poruka dobiju obaveštenje da se na teritoriji grada Kragujevca menja postojeći ili donosi novi urbanistički plan. Zahvaljujući njoj sada svako ko želi dobija obaveštenje čim se pokrene incijativa za izmenu plana, zatim tokom ranog javnog uvida i javnog uvida, koji su objavljeni na sajtu što doprinosi i povećanju transparentnosti rada lokalne samouprave. Dodatni značaj ove platforme je u tome što građani sada imaju i prostor gde mogu da se edukuju kako bi bolje razumeli čemu služi plan, kakav je sistem planiranja i zašto treba da se uključe.
Fijatov automobil „grande panda“ pušten je u prodaju, a pojaviće se prvo na francuskom i holandskom tržištu. Kupci u tim zemljama moći će da kupe samo električnu „pandu“, a mogu da poruče primerke iz B segmenta, kao i verzije „la prima“ i „red“, po cenama koje se kreću od 25.000 evra pa naviše.
Za sada još nema vesti kada će Fijatov „grande panda“ moći da se kupi i u Italiji. Naime, na tržištima Francuske i Holandije kupci mogu da iskoriste vladine subvencije za kupovinu električnih automobila, dok trenutno u Italiji trenutno ne postoje takve olakšice.
Ipak, očekuje se da će i na italijanskom tržištu biti dostupan početkom 2025. godine.
„Grande panda“ je prvo električno vozilo koje uključuje integrisani kabl za punjenje na izvlačenje, odnosno iz samog automobila. U Francuskoj će „grande panda“ na potpuno električni pogon koštati od 24.900 evra u verziji „red“, i 27.900 u verziji „top gama la prima“.
U Holandiji će verzija „red“ koštati od 25.990, tj. 23.040 ako se uračuna pomoć države od 2.950 evra, dok će „prima“ koštati od 28.990, odnosno 26.040 evra zbog državnih subvencija.