OVO JE PRETEČA SMARTA IZ SRBIJE: Mališa bio najmanji i najjeftiniji auto tog doba, čitav svet ga iščekivao, ali isprečio se RAT

Na dohvat ruke bio je posao vredan milione koji bi možda zauvek promenio modernu srpsku auto – industriju ,ali su rat i sankcije učinile svoje pa je „mališa“ iz Priboja ostao na svega 30 napravljenih primeraka.
Malo ko danas zna da se u Priboju početkom devedesetih spremalo malo „čudo na točkovima“ napravljeno od poliestera, koje je trebalo da pokori planetu kao tada verovatno najmanji i najjeftiniji moderni automobil sa cenom od svega 3.900 nemačkih maraka.
Ovaj maleni dizelaš sa automatskim menjačem i japanskim motorom bio je namenjen gradskim uslovima eksploatacije, zakrčenim saobraćajnicama, bez dovoljno parkinga i garaža.
– Baš kad je trebalo da krenemo u proizvodnju malolitražnog automobila „poli 10“, kad smo sve složili presekle su nas sankcije. Stopiran je uvoz motora i komponenti iz kooperacije. Uspeli smo da sklopimo 30 automobila i prodamo ih, cena je bila 3.900 maraka – izjavio je svojevremeno za Novosti Dragan Njemčević, rukovodilac tehničke pripreme u fabrici „Faspini“ pribojskog „Poliestera“.
Poli 10″ su majstori iz fabrike i kupci od milja nazvali „mališa“, a rezultat je saradnje sa francuskom firmom.
– Sa francuskom firmom „Erad“, iz grada Due, sklopljen je 1988. godine ugovor o proizvodnoj kooperaciji – podseća Njemčević na dane kad je u Priboju, pored čuvenih FAP-ovih kamiona, započela proizvodnja četvorotočkaša.
– Dobili smo dva „Eradova“ vozila i sa njih „skinuli“ kalupe za izradu delova od poliestera. Naši radnici su tamo išli na obuku, a njima smo isporučivali metalne rešetke, volane, akumulatore i druge delove, koji su im sa prevozom bili jeftiniji nego u Francuskoj – kazao je Njemčević.
Iz pribojske fabrike, poznate po specijalnim nadgradnjama na kamionima za prevoz namirnica, bilo je poručeno 200 motora, a kad su videli šta se sprema, smanjili su na probnu seriju od 30 komada. Ubrzo su u hali, koja nije imala proizvodnu traku, počeli proizvodnju – čamaca.
„Mališa“ je početkom devedesetih godina prošlog veka ispunjavao sve standarde za zaštitu životne sredine. Sa redovnom proizvodnjom vozilo je trebalo, kaže Njemčević, da se prilagođava zahtevima kupaca, da menja opremu i dizajn, kao i sada već zastarelu koncepciju, što neodoljivo podseća na nemački „smart“ koji je predstavljen 1998. godine.