Poveži se sa nama
Admiral

Društvo

NARODNA BANKA SRBIJE UPOZORAVA GRAĐANE NA NOVU PREVARU! Ako dobijete ovu poruku na mobilni – NE NASEDAJTE! „To su kriminalci!“

Published

on

Narodna banka Srbije upozorava građane da obrate pažnju ako dobiju SMS sa nepoznatih brojeva telefona (u poslednje vreme u pitanju pozivni broj +33), u kojima se pošiljalac predstavlja kao pružalac određenih usluga (Netflix, Pošta Srbije, DHL i sl.)

U takvim porukama se obično od korisnika zahteva da izvrše određena plaćanja platnom karticom poput poštanskih troškova, pretplate, preko sajta, za koji se daje link, a koji vizuelno podseća na originalne sajtove kredibilnih kompanija.

– Zapravo se radi o lažnim internet stranicama koje su pod kontrolom kriminalaca. U uverenju da plaćaju određene manje iznose korisnici unose podatke sa kartice na tom sajtu. Zatim, već naviknuti na to da se prilikom plaćanja na internetu mora uneti jednokratna lozinka (kod), automatski unose i tu lozinku na sajt, iako im u SMS-u u kom im je taj kod dostavljen od njihove banke, jasno piše da je to kod za aktivaciju platnog servisa (npr. ApplePay), a ne radi plaćanja usluga za koje oni drže da ih plaćaju – kažu iz NBS.

PLAĆANJE SE NE MOŽE PONIŠTITI

Кorisnici moraju da znaju da to što je kartica blokirana nakon što su njihovom karticom izvršene transakcije kupovine određenih proizvoda od strane kriminalaca, i to što su ta sredstva još uvek „samo“ rezervisana ne znači da se ona mogu „zaustaviti“ odnosno vratiti korisniku. Кod kartičnih transakcija ona se ne mogu voljom banke izdavaoca kartice vratiti platiocu, bez saglasnosti trgovca i njegove banke. To posebno važi u slučaju kada je transakcija autorizovana jednokratnom lozinkom, pa se zato u skladu sa pravilima kartičnih šema i ne može uopšte pokretati reklamacioni postupak.

Takođe, u Centralnoj banci naglašavaju da korisnici ne obraćaju pažnju ni kada dobiju SMS da su uspešno aktivirali platnu aplikaciju, iako imaju još dovoljno vremena za blokadu kartice pre njene zloupotrebe.

– Кada jednom smeste karticu u svoj elektronski mobilni novčanik, hakeri je zatim koriste za plaćanja na internetu i fizičkim prodajnim mestima, jer takvi platni servisi funkcionišu na način da dalja autentifikacija pojedinačnih transakcija nije potrebna, pri čemu omogućava korišćenje jedne kartice na više uređaja. Кorisnici shvataju da se nešto dešava tek nakon što kriminalci izvrše nekoliko transakcija – navode u banci.

Zakon o platnim uslugama kao i kartična pravila svih kartičnih brendova u ovakvim slučajevima propisuju da gubitak mogu i u potpunosti da snose korisnici zbog odavanja jednokratne lozinke sa grubom nepažnjom. Drugim rečima, korisnici često moraju sami da snose posledice prevare, posebno u onim slučajevima gde se oceni da se ne radi o visokosofisticiranim oblicima prevara.

– Кorisnici treba da znaju da kredibilni pružaoci usluga svojim korisnicima SMS dostavljaju tako što korisnik ne vidi broj telefona sa kojeg se šalje poruka, nego stoji naziv pošiljaoca (pogledajte SMS-ove koje ste dobili od banke). Naime, kredibilni pošiljaoci ovih poruka su kod mobilnih operatora verifikovali posebne brojeve telefona za komunikaciju sa korisnicima i time su praktično onemogućili da se ti brojevi telefona zloupotrebe. Кada korisnici dobiju SMS sa nepoznatog broja, koji tvrdi da je banka, kablovski ili internet provajder, koji od korisnika zahteva da nešto uradi (da pristupi nekom sajtu putem linka koji se šalje u toj poruci) postoji visok stepen verovatnoće da se radi o phishing prevari – upozoravaju iz Narodne banke Srbije.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Društvo

IVAN JE VLASNIK NAJUSPEŠNIJE NOVINSKE AGENCIJE U UNUTRAŠNJOSTI SRBIJE, ZA ŠEST GODINA PROŠAO TRNOVIT PUT OD MALE KUĆE ZA KOJU NIKO NIJE ZNAO DO MEDIJA ČIJE VESTI SADA PRENOSE SVI

Published

on

By

Kada je pre šest godina počinjala sa radom Regionalna informativna novisnka agencija (RINA) sa sedištem u Čačku, mnogi su pomislili da će to biti samo još jedan u nizu elektronskih medija iz unutrašnjosti Srbije, koji će kao i većina drugih biti oruđe kojim upravljaju lokalni političari.


Vlasnik i glavni urednik agecnije RINA Ivan Nikolić, foto: Privatna arhiva

Ipak, od jeseni 2018. do ove 2024. prešao se težak, naporan ali i siguran put od male medijske kuće do lidera kad je u pitanju informisanje iz zapadnog dela naše lepe Srbije.

Na čelu sa Ivanom Nikolićem, agencija RINA danas je medij na koji računaju najveće nacionalne medijske kuće, medij sa kog se informišu skoro svi lokalni i veliki nacionalni portali, ali i medij koji je uvek prvi na licu mesta i na izvoru informacija. 

– Da je bilo lako svih ovih šest godina – nije. Sama ideja o nastanku agencije RINA, potekla je od mog oca Gvozdena, koji je skoro dvadeset godina u medijima, ipak sve ostalo je bilo na meni. Prihvatio sam tada izazov iako ni ja ni kolege nismo mogli da pretopostavimo šta nas sve čeka. Ali, odustajanje za nas nije bilo opcija. Rad koji traje skoro 24 sata, sedam dana u nedelji. Ono što nas je izdvojilo od ostalih jeste upravo ta želja da prvi imamo informaciju sa terena. Ja lično sam znao u pola noći, usred zime da ustanem iz kreveta i odem na lice mesta, ukoliko se desila neka nesreća, havarija ili požar, kaže vlasnik i glavni urednik agecnije RINA Ivan Nikolić. 

 

Priseća se da je na samom početku bilo malo onih koji su RINI dali poverenje, imala je samo dva, tri korisnika, ali to ni Ivana ni njegovu malu ekipu nije pokolebalo. Nastavili su da rade bez predaha, kao da ih čita na hiljade ljudi a u stvarnosti je taj broj bio jako mali. Dani su prolazili, meseci i onda je polako točak počeo da se okreće na njihovu stranu. Postali su prepoznatljivi i to najviše zbog toga što su u fokus stavili obične ljude iz naroda, a politiku u drugi plan. 

– Mogu da se setim tog prelomnog trenutka, bile su poplave u maju 2019. godine. Danima smo izveštavali o nesrećnim ljudima kojima je vodena stihija odnela sve što su imali. Trudili smo se da ih sve obiđemo, da prikažemo njihovu bol i patnju, verujte i sami smo neretko završavali u suzama nakon obilaska svih tih područja. Sećam se da smo peške išli preko dva kilometra po blatu kako bi stigli do čoveka koji je živeo u udaljenom dragačevskom selu, a kome je klizište pretilo da ga zatrpa i njega i njegovu malu kuću. Tada je njegovu priču čula čitava Srbija. Tada su veliki mediji iz Beograda obratili pažnju na nas, tražili su naše slike i fotografije, koje su govorile više od 1000 reči. Mislim da smo dokazali evo i na našem primeru, da može da se uspe čak iako u vašim pričama umesto političarima, date prednost običnom narodu, dodaje Nikolić. 

Neobične, upečatljive priče, takođe priče iz naroda ono je po čemu je agencija RINA danas prepoznatljiva. Iako mlad, Ivan se uspešno izborio i sa svim izazovima koje je pandemija korona virusa donela u svaki segment života, pa tako i u novinarstvo. 

– To je jedan od najizazovnijih perioda za ovih šest godina, ali sada kad malo bolje razmislim bio je i jedan od najspušenijih. Izveštavali smo o situaciji, o bolesnima, obilazili bolnice i lekare, neretko rizikujući i sami da dobijemo infekciju. Tada smo mnogo vremena posvetili i pričama o prelepim predelima u Srbiji, jer u vreme lokdauna ljudi nisu mogli da putuju van granica. Pamtim to kao jako težak, ali i jako bitan period u našem dosadašenjm poslovanju, kaže Nikolić. 

Jedan po jedan korisnik i sada je agencija RINA dopisnik svih najčitanijih nacionalnih portala u zemlji. Sarađuje sa preko 30 nacionalnih i regionalnih medija, što je pravi kuriozitet za agenciju iz unutrašnjosti i to je do sada pošlo za rukom samo velikima poput Tanjuga. Brojne njihove vesti, fitografije i video snimke, poput eksplozije u fabrici Sloboda, pad visećeg mosta i slično, prenosili su čak i veliki svetski mediji. Ono što je takođe, posle toliko truda i rada, evidentno jeste činjenica da ako novinari sa RINE puste određenu vest, tu informaciju će znati čitava Srbija ali i skoro čitav region. 

– Uspeh nam je dao krila, dao nam je vetar u leđa da se nastavimo kretati u pravcu u kom smo krenuli. Nakon što se za nas čulo i naš rad postao vidljiv, nastavili smo da radimo još više i još kvalitetnije kako bismo ispoštovali naše saradnike koji su nam pokazali poverenje. Trudimo se da njima, ali i čitavoj Srbiji osim svokodnevnih informacija donesemo i jedinstvene priče o običnim malim ljudima, dobrim, vrednim i poštenim. Želimo da pokažemo lepu stranu naše zapadne Srbije. Mnogima smo promenili život na bolje, izdvojio bih možda mladog Luku Crepuljarevića sa Zlatibora kog smo obišli prvi i kom se nakon naše priče život promenio iz korena. I takvih je primera zaista mnogo. Neretko su tema naših priča manastiri, prirodni predeli i skrivene oaze za koje ko malo zna, ističe mladi novinar. 

Početkom ove godine agencija RINA postala je aktivna i na društvenim mrežama, a njihov instagram profil sada prati preko 20.000 ljudi. 

– Idemo u korak sa vremenom, sa modernim tehnologijama. Jasno nam je da su društvene mreže danas jako važne i da su najbolji način da budemo u kontaktu i interakciji sa našim čitaocima. Raduje nas što naša svaka objavljena fotografija ili video u toku samo jednog dana ostvaraju milion pregleda, a sam instagram profil mesečno poseti u proseku oko 20 miliona ljudi što je zaista impozantna brojka. Našim saradnicima mogu da obećam da ćemo se i dalje maksimalno truditi da ih ispoštujemo, da što bi se reklo pokrijemo svaki teren onako kako treba, a našim čitaocima obećavam još mnogo dobrih i zanimljivih priča, kao i mnogo iznenađenja kad su u pitanju novi profesionalni koraci, poručuje Ivan Nikolić.

Continue Reading

Društvo

EPS UKIDA ŠALTERE ZA NAPLATU: Za građane spremni i popusti, a evo gde moći da plaćaju račune za struju i od kada

Published

on

By

Broj korisnika portala i aplikacije „EPS Uvid u račun“ raste iz dana u dan i premašio je 615.000, a od 1. novembra ove godine od 31. oktobra 2025. „Elektroprivreda Srbije“ odobrava popust od 30 dinara na naredni račun za plaćanje preko portala i aplikacije – rekao je Aleksandar Bjeličić, izvršni direktor za snabdevanje, u Jutarnjem dnevniku Radio-televizije Srbije.

Bjeličić je istakao da od 1. novembra počinje sukcesivan prestanak blagajničkog rada u poslovnicama EPS i da je ova odluka bila sasvim očekivana jer sve manje građana, svega 13 odsto, plaća račune na blagajnama EPS, a čak 87 odsto račune za električnu energiju plaća preko portala „Uvid u račun“, poslovnih banaka i Pošte Srbije. Od 1. novembra do 1. februara naredne godine radiće samo blagajne koje imaju najveći broj transakcija i koje su u najvećim gradovima – Beogradu, Novom Sadu, Nišu, Kragujevcu i Kraljevu. Svi koji su radili na blagajnama sada će biti angažovani na poboljšanju usluga za kupce.

Na šalterima, kao i do sada, građani mogu da dobiju informacije o računima, ugovorima, da podnesu prigovore, reklamacije i da dobiju ostale informacije. Oni koji nisu vični informacionim tehnologijama, prvenstveno stariji sugrađani, moći će da plate račune, kao i sve svoje druge račune, na šalterima pošta, banaka i ostalih platnih institucija. Banka Poštanska štedionica je ponudila proviziju od 30 dinara građanima koji plaćaju EPS-ove račune na njihovim šalterima, za iznose do 6.000 dinara – rekao je Bjeličić.

Continue Reading

Društvo

Obraše se vinogradi dole kraj Topole-Haris Džinović specijalni GOST na NAJVEĆOJ proslavi VINA i TRADICIJE

Published

on

By

Oplenačka berba, prestižna manifestacija koja svake godine pretvara Topolu u epicentar proslave vina, grožđa i kulturnog nasleđa, održaće se od 11. do 13. oktobra.

Ove godine, manifestacija donosi raskošan program, sa posebnim gostom, legendarnim pevačem Harisom Džinovićem, čiji će koncert biti nezaboravna tačka trodnevne proslave.

Kao događaj sa tradicijom dužom od šest decenija, Oplenačka berba slavi bogatstvo vinogradarskog kraja, okupljajući vinare, umetnike i ljubitelje vina iz celog regiona.

Topola, ukrašena bojama jeseni i mirisima sveže ubranog grožđa, biće domaćin stotinama izlagača i hiljadama posetilaca, koji će imati priliku da uživaju u vrhunskim vinima, autentičnoj muzici, folkloru i zanatstvu ovog kraja.

Oplenačka Berba 2024

Ovogodišnja manifestacija obećava bogat program prepun kulturnih i zabavnih dešavanja, koji će se odvijati na nekoliko ključnih lokacija u srcu Topole, uključujući čuvenu Vinsku ulicu i Vinski Trg. Pored degustacija vina i lokalnih specijaliteta, posetioci će imati priliku da prisustvuju tradicionalnim dečijim maskenbalima, koncertima, pozorišnim predstavama i izložbama.

Petak, 11. oktobar:

•10:00h – Dečiji maskenbal (PU „Sofija Ristić“), Vinska ulica postaje mesto osmeha i šarenila

•10:30h – Pozorišna predstava za decu „Šljivarski boj“ na Vinskom Trgu

•13:00h – Svečano otvaranje 61. Oplenačke berbe u Karađorđevom Gradu, uz zvuke fanfara i svečane govore

•19:00h – Koncert narodne muzike pod pokroviteljstvom Opštine Topola i Opštine Mladenovac

Subota, 12. oktobar:

•11:00h – Otvaranje izložbe grožđa, vina i lokalnih poljoprivrednih proizvoda – prava gozba za sva čula!

•15:00h – Svečano otvaranje Sabora narodnog stvaralaštva u Karađorđevom Gradu, gde će se okupiti najbolje folklorne grupe iz Srbije i regiona

•19:00h – Dugoočekivani koncert Harisa Džinovića, koji će svojim hitovima obeležiti ovu manifestaciju

Nedelja, 13. oktobar:

•10:00h – Svečana dodela nagrada za najbolje vina sa 20. Međunarodnog ocenjivanja vina i rakija, na Vinskom Trgu

•19:00h – Grand finale uz koncert Ivane Jordan, nakon čega sledi spektakularni vatromet koji će obasjati noćno nebo iznad Topole

Oplenačka berba 2024 donosi jedinstvenu priliku da se spoje ljubav prema vinu, tradicija i zabava u prelepom ambijentu Šumadije. Manifestacija koja slavi autentičnost, prirodu i umetnost ovog kraja obećava da će nadmašiti očekivanja svih posetilaca.

Topola će, kao i svake godine, ugostiti sve ljubitelje vina, kulturnih običaja i dobrog provoda – a uz zvuke Harisa Džinovića i bogat program, Oplenačka berba 2024 biće događaj za pamćenje!

 

Continue Reading

Najpopularnije