Connect with us

aktuelno

VLADA SRBIJE ODMRZLA CENU MLEKA: A evo koliko će ubuduće koštati kilogram šećera a koliko kilogram piletine

Published

on

Vlada Srbije je na današnjoj sednici „odmrzla“ cenu UHT mleka sa 2,8 odsto mlečne masti, koja je do danas bila ograničena na 128,99 dinara.

Kako Euronews saznaje, novom uredbom o visini cena osnovnih životnih namirnica, biće ukinuto ograničenje cene na UHT mleko sa 2,8 procenata mlečne masti, ali će marža na sva UHT mleka biti 10 posto. Produžava se i zabrana izvoza mleka do 31. oktobra. Nova najviša cena kristal šećera biće 109,99 dinara po kilogramu. Menja se i cena svežeg pilećeg mesa, pa će kilogram ubuduće koštati 319 dinara.

Euronewsu je potvrđeno da se do 31. oktobra produžava uredba o ograničenju cena naftnih derivata, a ukida se odluka o zabrani izvoza dizela.

Podsetimo, Vlada Srbije je Uredbom od 6. septembra propisala maksimalnu maloprodajnu cenu UHT mleka sa 2,8 posto mlečne masti na 128,99 dinara. Istim propisom, bila je promenjena i maksimalna trgovačka marža za sve vrste UHT mleka i smanjena sa 12 na 5 posto. Istom odlukom uvedena je bila uvedena i zabrana izvoza svežeg mleka i pojedinih mlečnih proizvoda do 30. septembra.

Profesorka Ekonomskog fakulteta Žaklina Stojanović rekla je za Euronews Srbija da se odluka o ograničavanju cena pojedinih namirnica donosi uvek u periodu kada postoje krizni uslovi i kada su države izložene različitim neizvesnostima. Ona napominje da je hrana i politička kategorija i da sve države sveta vode računa o tome da obezbede prehrambenu sigurnost i bezbednost u normalnim okolnostima, a posebno u kriznim uslovima kada dođe do njih.

Žaklina Stojanović
Žaklina Stojanovićfoto: Kurir televizija

„Iz istorije je poznato da tri gladne godine moraju nekako da se prevaziđu ako se pojave. To važi i za savremene uslove, jer se vlade različitih zemalja sveta upravo suočavaju sa ovim problemom, kako obezbediti prehrambenu sigurnost, dovoljne količine hrane za vlastitu populaciju. S druge strane, hrana u našem slučaju jeste kategorija koja više pripada segmentu koji je vezan za mogućnost izvoza, a mi kao uvozno nezavisni vezano za osnovne životne namirnice smo mogli da iskoristimo ovu poziciju bolje u okviru regiona, kao snabdevač i kao neko ko može da pomogne susedima u realizaciji svih ovih zahteva koji su vezani za krizne uslove“, smatra profesorka.

Ona je rekla da cene osnovnih životnih namirnica svakako utiču i na inflaciju, čija je stopa u velikoj meri zavisna od rasta cena različite kategorije proizvoda, pa i hrane. Stojanović je rekla da mora da se vodi računa o svim tim parametrima, ali da nikada ne sme da se ispusti iz vida proizvođač.

„Ne mogu se problemi rešavati na način da se vodi računa samo o jednoj strani na tržištu. Važno je šta će biti sa nama kao potrošačima, ali ja kao profesor Ekonomskog fakulteta moram da skrenem pažnju i na pitanje šta će biti sa proizvođačima od kojih u suštini zavisi naša prehrambena stabilnost, sigurnost i bezbednost u narednom periodu. Uredbom Vlada obično definiše maloprodajne i proizvođačke cene. Međutim, u tom lancu snabdevanja kako idete od potrošača koji je ovde očigledno u centru pažnje, unazad, vi ćete doći na kraju tog lanca do proizvođača koji je vrlo nezadovoljan ovakvom reakcijom zbog toga što se ne računa uošte na ekonomske efekte koji su vezani za donošenje ovakvih odluka“, objašnjava profesorka.

Ona napominje da u se okviru cene hleba koji kupujemo i čija je cena propisana državnom uredbom, poljoprivredni proizvođač pojavljuje sa tek nešto manje od 25 procenata u ceni.

Hleb
foto: Printscreen

„Dakle, od onih 50 dinara koje plaćamo za hleb, onaj ko proizvodi pšenicu dobija svega 13 dinara. Ovakvom vrstom uredbe se, međutim, pre svega vodi računa o potrošačima, a u krajnjoj liniji se vodi i socijalna politika, ali važno je istaći da je hrana i ekonomska i politička kategorija“, ukazuje Stojanović.

Ona smatra da se mere moraju usmeriti i ka proizvođačima i ka njihovim troškovima i ka načinu na koji država može najbolje da im pomogne u ekonomskom smislu, da prevaziđu sve probleme sa kojima se suočavaju i ukazuje da socijalna politika može da se vodi na drugačiji način.

„Trebalo bi ograničiti mogućnost pojava nestašica, kao kod mleka. Tu ima niz otvorenih pitanja – od stočnog fonda koji se kontinuirano smanjuje u proteklom periodu, preko proizvodnje mleka koja očigledno ne zadovoljava sa aspekta primarne proizvodnje odgovarajuće količine koje su neophodne za dalju preradu i izvoza ove namirnice u zemlje regina, pa do načina kako ćemo reagovati u tom segmentu“, kaže profesorka.

Proizvođači nezadovoljni otkupnom cenom

Proizvođači mleka već duže vreme traže veće otkupne cene, navodeći da su na ivici opstanka, a da je cena litre u maloprodaji tri puta veća od one koju oni dobiju od mlekara. Oni im daju od 30 do 60 dinara, dok po novim cenama potrošačima mleko prodaju za 120 dinara. Poljoprivrednici tvrde da je cena mleka u radnjama godinama bila niska, a da to ide preko njihovih leđa. Sada je podignuta, a oni opet nemaju koristi što njihov proizvod kupci plaćaju više.

Ukazuju da mlekare uvozom mleka u prahu praktično ugrožavaju domaće mlekarstvo, jer nedostatak domaćeg mleka nadoknađuju na stranom tržištu, a tako izbegavaju i obavezu da povećaju otkupnu cenu, jer imaju dovoljno sirovina za proizvodnju. A da je uvoz u porastu, pokazuje podatak da je samo u prvih šest meseci ove godine uvezeno 5.200 tona mleka u prahu, što je za trećinu više nego cele prošle godine.

Farmeri kažu da otkupne cene mleka ne pokrivaju ni 50 odsto proizvodnje, pa da subvencije države koje su namenjene za razvoj i genetsko unapređenje stočarstva koriste za pokrivanje troškova hrane i energenata. Zbog ovog problema, farme u Srbiji se zatvaraju, a krave se šalju na klanje.

S druge strane, iz mlekara navode da se ni maloprodajne cene finalnog proizvoda, nisu ozbiljnije menjale. Maja Bađin Georgijević iz Mlekare „Šabac“ kaže za Bloomberg Adrija da je već neko vreme evidentno da je situacija u mlečnom govedarstvu dosta kompleksna i teška, jer je povezana sa širim kontekstom poskupljenja u celokupnom lancu – od primarne proizvodnje (ishrane i uzgoja stoke), preko prerade mleka (konstantnog rasta svih sirovina i logistike), do plasmana.

 

 

 

 

 

Izvor:(Kurir.rs/Euronews)

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

aktuelno

Danas je Ognjena Marija- praznik kada ni „konac i u iglu ne valja udenuti“!

Published

on

Srpska pravoslavna crkva i vernici danas obeležavaju praznik svete velikomučenice Marine, u narodu poznate kao Ognjena Marija.

Sveta Marina rođena je krajem trećeg veka, tokom vladavine cara Dioklicijana u Južnoj Anadoliji, u Antiohiji.

Kao jedinica neznabožačkih roditelja, krstila se u 12. godini, zbog čega je se otac odrekao.

Zbog vere u Gospoda, posle teških muka, posečena je mačem u 16. godini. Njene mošti postadoše čudotvorne i isceliteljske, pa su oduvek poštovane.

Iako praznik Svete Mučenice Marine – Ognjena Marija nije u crkvenom kalendaru obeležen crvenim slovom, u narodu je veoma poštovan, posebno među ženama, tako da se na taj dan, kada zbog velike vrućine „gori nebo i zemlja“ ne rade nikakvi poslovi, naročito ručni i radovi u polju.

Deo moštiju svete mučenice Marine čuva se u svetogorskom manastiru Vatoped, kao i u manastiru Sv. Marine na planini Langa, na albanskoj strani Ohridskog jezera, posvećenom ovoj svetiteljki, koji posećuju pravoslavci, ali i muslimani.

U narodu se veruje da je Ognjena Marija sestra Svetog Ilije i Svetog Pantelejmona. Kao i oni, spada u ognjevite svece.

Slave je svi koji su imali štete od groma i oluje. Narodna izreka kaže – ko slavi Ognjenu Mariju, siguran je u letinu.

Obeležava se i kao krsna slava. Niko ne radi, pogotovo žene, jer se smatra da danas nijedan posao ne može doneti sreću.


narodni običaji i verovanja 

Ovu svetiteljku posebno poštuju žene tako da se tog dana ne radi ni u kući, ni u polju, a u narodu se kaže da na Ognjenu Mariju „ne valja ni konac u iglu udenuti“.

Prema narodnom verovanju, Sveta Marina pali i kažnjava ognjem i, kao Sveti Ilija koji kažnjava gromom, ona spada u „ognjevite“ svece.

Običaj je da se na ovaj praznik, kada zbog velike vrućine „gori nebo i zemlja“, ne rade nikakvi poslovi.

Prema verovanjima, one kojima se na ovaj dan zapali žito ili seno Marija opominje jer su se ogrešili radeći na praznik.

U narodnom predanju čuvaju se primeri o vatri ili gromovima koji su u vrele praznične dane spalili žito, seno i domove ljudi koji su se ogrešili radeći na praznik Ognjene Marije.

Prema narodnom verovanju, Ognjena Marija pali i kažnjava ognjem, a grmljavina na ovaj dan tumači se kao „loš znak“.

To može da označava, kako kažu predanja, tešku i sušnu godinu, dok ima i tumačenja da to može ukazivati na bolest i siromaštvo.

Veruje seda devojke na ovaj dan treba da poklone ogledalce mladiću koji im se sviđa i da će taj zauvek u njih gledati kao „u svoj odraz u ogledalu“.


Continue Reading

aktuelno

DANAS SLAVIMO PETROVDAN, CRVENO JE SLOVO: Ove običaje bi valjalo da ispoštujete i obavezno pojedite jabuku

Published

on

By

Srpska pravoslavna crkva slavi danas Petrovdan, praznik posvećen svetim apostolima Petru i Pavlu. Ovim danom završava se i petrovski post koji je ove godine trajao tri sedmice i jedan dan. Petrovdan je slava pekara i ribara, ali i slava mnogobrojnih porodica, česti su i vašari na današnji dan.

Petrovdan je jedan od 15 najvećih hrišćanskih praznika. Posvećen je svetim apostolima Petru i Pavlu, prvim propovednicima hrišćanstva i najbližim učenicima Isusa Hrista.

 

Sveti apostol Petar bio je ribar po imenu Simeon. Kada je pošao za Gospodom, dobio je ime Petar. Prvi od učenika jasno je izrazio veru u Isusa.

Posle silaska Svetoga Duha, kao propovednik Jevanđelja, posle samo jedne besede u Jerusalimu, obratio je u veru oko tri hiljade duša. Propovedao je Jevanđelje po Palestini i Maloj Aziji, po Iliriku i Italiji.

Činio je moćna čudesa. Po zapovesti cara Nerona, osuđen je na smrt. Smatrajući da je nedostojan da umre kao sin Božiji, tražio je da ga razapnu naopako.

Sveti apostol Pavle, rođen je kao Savle, iz Tarsa. Bio je farisej i gonitelj hrišćanstva. Kada mu se na putu za Damask javio Gospod, čudesno se preobratio. Na krštenju, dobio je ime Pavle, i postao apostol.

Petrovdan, Petrovski post
FOTO: YOUTUBE PRINTSCREEN

Propovedao je od granica Arabije do Španije, među Jevrejima i među neznabošcima. Posečen je u Rimu, u vreme cara Nerona, kad i apostol Petar.

Običaji i verovanja

Za Petrovdan se u narodu, vezuju mnoga verovanja i običaji.

Jedan od njih je da uoči Petrovdana najstariji ukućanin ubere po jedan cvet petrovca za svakog u kući. Svaki cvet nameni po jednom ukućanu te ih pobode u zemlju na mesto gde ih niko neće dirati. Na sam dan praznika, dok još niko od ukućana nije ustao, domaćin odlazi da pogleda cvetove – onaj ukućanin čiji cvet stoji pravo biće zdrav, kome je klonuo biće bolešljiv, a ako je nekom ne daj Bože uvenuo taj će umreti.

Rasprostranjeno je i verovanje da na ovaj dan Sveti Petar deli deci jabuke na onom svetu pa se veruje da pre Petrovdana ne treba jesti jabuke. Mnoge majke, koje su izgubile decu, ranije nisu jele jabuke pre ovog praznika jer su se bojale da njihovo dete zbog toga ne dobije jabuku na onom svetu.

Ako ste ljubitelj jabuka, na Petovdan treba da ih jedete, ali nikako ne smete da ih sečete nožem već samo da ih grizete! To voće inače simbolizuje slast i mir među ljudima.

Na Petrovdan domaćice prave petrovdanski kolač sa jabukama poznat kao „petrovača“. U spravljanju ovog kolača treba da učestvuju i deca. Ovo se smatra jednim od najlepših običaja u našoj tradiciji.

Stari običaj je i da se na ovaj dan pale lile od sušene kore breze ili trešnje čime se priziva dobro zdravlje stoke i ljudi.

Veruje se da Sveti Petar drži ključeve od raja i da je postavio kovača na Mesec da ga okuje i sačuva za ljude. Nebeska slama (Mlečni put) i nebeski krst (sazvežđe Labuda) pripadaju njemu.

Na ovaj praznik ne ide se u polje i ne počinju teški poljoprivredni radovi, a naročito se ne uprežu konji u kola.

Izvor:kurir.rs

Continue Reading

aktuelno

Veliki praznik IVANJDAN- danas devojke pletu venčiće!

Published

on

Pravoslavni vernici slave danas Ivanjdan, kao spomen na proroka Jovana Preteču i Krstitelja, koji je najavio Hristov dolazak.

Jovan se naziva Krstiteljem, jer je u reci Jordan krstio Gospoda Isusa Hrista, kao i Pretečom, jer je najavljivao dolazak Hristov i pozivao ljude na pokajanje.

Prema hrišćanskom učenju, on je krstio Isusa Hrista u reci Jordan. Srbi ga posebno poštuju i kao zaštitnika kumstva i pobratimstva. Narodno praznovanje Ivanjdana potiče iz prethrišćanskog perioda, od ratarskog kulta u kojem se slavi sunce kada u vreme letnje dugodnevice isijava najveću snagu, kao i početak žetve.

Crkva više insistira na pokajanju radi večnog života, ali narod se radije bavi ovozemaljsklim „životnim pitanjima“ – zdravlja, prijateljstva i, poslednje ali ne i zadnje – ljubavi.

Na dan ovog velikog sveca praktikuju se i različiti običaji. Jedan od njih je i pletenje venčića od poljskog bilja i cveća, kojim se kite kapije. Venčići se čuvaju do narednog Ivanjdana, a bilje se koristi i u ishrani zbog blagotvornog uticaja. Vencima od ivanjskog cveća pokazuje se da je priroda u razvoju došla do svoje najviše tačke – sredine leta i da se time „ovenčala“.

VELIKI SVETAC

Jovan Krstitelj je svetitelj rođen je od starijih roditelja – oca, sveštenika Zaharija i majke Jelisavete, Bogorodičine rođake. Kada je Jelisaveta ostala trudna, Zaharije je zanemeo. Kada se rodio Preteča, od njegovog oca Zaharija je zatraženo da na pločici napiše ime deteta i kada je on napisao sinovljevo ime, istog časa je progovorio.

Kao mlad Jovan je otišao u pustinju gde se hranio korenjem i divljim medom. U propovedima je kritikovao moralno posrnuće svojih savremenika, pozivajući ih da se pokaju i vrate životu po Božijim zakonima. On je krštavao ljude u reci Jordan, govoreći im da ih on krsti vodom, a da za njim „ide onaj koji će ih krstiti Duhom Svetim i ognjem“. Jovana Preteču je pogubio judejski kralj Irod.

Koliko je Jovan Krstitelj veliki svetac potvrđuje i to što su u kalendaru SPC njemu se posvećena tri praznika – osim današnjeg Ivanjdana, tu je još i 20. januar – Sabor Svetog Jovana Krstitelja – Jovanjdan, te 11. septembar – Usekovanje glave Svetog Jovana Krstitelja.

 

U predvečerje toga dana, u mnogim slovenskim krajevima palile su se po brdima ivanjske vatre oko kojih se igralo i pevalo. U Timočkoj krajini, čim svane Ivanjdan, ljudi odlaze na livadu i zarivaju glavu u rosnu travu da bi obezbedili dobro zdravlje tokom cele godine.

Devojke gataju i da li će se te godine udati i ko im je suđenik.Ponegde na taj dan udavače stave u lonac malo zemlje i poseju nekoliko zrna pšenice, pa na Petrovdan gledaju kako je klijalo. Ako su klice pšenične savijene kao prsten devojke se nadaju prstenovanju.

Postoji i verovanje da se na taj dan može videti lik budućeg bračnog partnera – suđenika. Naime u poslednji zalogaj doručka treba huknuti i sačuvati ga do večeri, a onda zajedno sa ogledalcem i malo ivera staviti pod jastuk da bi se u snu pojavio lik.



ucentar/Srbijadanas

Continue Reading

Najpopularnije